Sivut

maanantai 30. kesäkuuta 2014

Kokemuksia Samsungin kodinkoneiden takuuhuollosta, vol 4

Taas pääsemme palaamaan tähän.. Vaikka olisinkin toivonut, että tämän olisi voinut jo unohtaa..

Olemme aikaisemmin kirjoittaneet ongelmistamme Samsungin astianpesukoneen kanssa ja erityisesti takuuhuollon järjestymisestä. (vol 3, vol 2 ja vol 1)

Monien taisteluiden jälkeen saimme edellisen astianpesukoneen vaihdatettua uuteen. Kyseessä oli aikaisemmin siis puoli vuotta käytössä ollut kone, jonka poistopumppu tai jokin anturi temppuili. Lisäksi takuukorjauksen suorittaminen oli vajavaista ja aiheutti uusia ongelmia.

Nyt meidän puoli vuotta käytössä ollut vaihdettu astianpesukone aloitti taas vikakoodi-laulannan! (ne joilla on samsungin astianpesukone varmasti tietätävät, mitä laulannalla tarkoitan) Tällä kertaa vikakoodi on LE (vuoto). Kone vuotaa alleen, alla kuva lätäköstä ja vikakoodista.

En tiedä onko se asiakkaan puolelta liian vaativaa, mutta jotenkin ajattelisin että astianpesukoneen pitäisi kestää vuotamatta yli puoli vuotta.. Tällä hetkellä kahden samsungin astianpesukoneen käyttökokemuksen perusteella Samsungin astianpesukoneen keskimääräinen käyttöikä on n. 6 kuukautta.

No, laitoin juuri vikailmoitukset koneen myyneen liikkeen edustajalle sekä huoltoliikkeelle. Mielenkiintoista katsoa kuinka korjaus/vaihto/mahdollinen hyvitys tällä kertaa toimii Samsungin organisaatiolta.




lauantai 14. kesäkuuta 2014

Välitön hengenvaara -Sähkötyöt by Jamppeeri

Näin tekee sähkötöitä Jamppeeri Oy.





Sähkötöiden laatu -ja turvallisuustarkastuksessa löytyi lasitetulta terassilla roikkuva johto, johon tulee kolmivaihevirta ja johdonpää on paljas. TUKES:n valtuuttaman tarkastajan mukaan tämä aiheuttaa välittömän hengenvaaran. Tarkastaja ei ollut tällaistä ennen nähnyt, on kuulemma aivan uskomatonta ja saadaan olla kiitollisia ja onnellisia siitä, että mitään ei ole sattunut, eli että kukaan ei ole kuollut. Johto roikkuu terassilla noin metrin korkeudella ja alla johtava lattia. Sijaitsee siis niin, että on roikkunut kulkureitillä ja siten että edessä on tuoleja ja terassin pöytä. Lapset ( 3v, 8v ja 13 v) ovat juosseet ohi, itse ollaan tuota roikkuvaa johtoa siirrelty. Meidät ja kaikki meillä käyneet on saatettu välittömään hengenvaaraan. Jamppeeri (Jari Nordberg) ja hänen lakimiehensä Tommi Niemi ovat useasti kirjallisesti väittäneet, että sähkötyöt on tehty huolella ja loppuun. Olemme vain liian vaativaisia. 


Tommi Niemi on kirjallisesti useasti ilmoittanut, että asia ratkaistaisiin muka kuluttajansuojalain perusteella ja meidän tulisi tehdä lista puutteista. Lisäksi kuulemma emme hänen ilmoituksensa mukaan voi vedota virheisiin, jos emme ole reklamoineet kuluttajansuojalain mukaisessa määräajassa. Täysin osaamattomankin tulisi kyetä kuitenkin laittamaan googleen pari sanaa ja päätyä sitä kautta TUKES:n sivuille http://www.tukes.fi. Vaikutelma on, että meitä on pyritty ohjaamaan harhaan ja lisäksi painostettu lakiin perustumattomilla väitteillä tarkoituksena saada meidät luopumaan "kohtuuttomista" vaatimuksistamme. Uskomatonta vaatia, että yksityishenkilöt osaisivat listata sähkötöiden turvallisuus- ja laatupuutteita. Millä meidän olisi pitänyt todentaa hengenvaarallinen kolmivaihevirta sähköjohto? Jamppeerin näkemyksen mukaan ilmeisesti jonkun olisi pitänyt koskea siihen, että meillä olisi olisi ollut peruste sille, että sähkötyöt ovat kesken, eivätkä täytä laatu- ja turvallisuusvaatimuksia. Nähtävästi kaikki on siis mahdollista. 



Näin mm. 14.5.2014 tulleessa vastauksessa tiedusteluumme, mikä on sähkötöiden valmiusaste: 


"Jamppeeri Oy:n näkemyksen mukaan kohteen sähkötyöt ovat valmiit pois lukien:

- Ulkovalojen asennus 
Ulkovalojen asennuksesta todetaan se, että asennus on jäänyt kesken teistä johtuvasta syystä. Olette toimittaneet vääränlaiset valaisimet, joita ei ole ollut mahdollista kytkeä. Selvyyden vuoksi todetaan, että kuluttajapalveluissa kuluttajalla on velvollisuus myötävaikuttaa sopimuksen täyttymiseen siten kuin palveluksen suorittaminen edellyttää.

Jamppeeri Oy on aiemmin ilmoittamallaan tavalla sitoutunut korjaamaan seuraavat myöntämänsä virheet:

- Viallisten virtalähteet olo- ja makuuhuoneissa, asiaa selvitetään maahantuojan kanssa;
- Kohteen 2. kerroksen makuuhuoneen "liian suurien valaisinaukkojen” korjaaminen katossa(Pyydämme edelleen ilmoittamaan, milloin korjaus voidaan tehdä);
- Makuuhuoneen pistorasian ohjaus (Pyydämme edelleen ilmoittamaan, milloin korjaus voidaan tehdä)."

Ja edelleen Tommi Niemi jatkoi 20.5.2014:
"Emme ole saaneet teiltä vielä selvitystä siitä, mitä muita virheitä päämieheni palvelussa on ollut kuin sähköpostissani 14.05.2014 kirjaamani virheet. Pyydänkin uudelleen tätä selvitystä."


Toivottavasti emme ole tavanomaista vaativaisempia ja kaikki muutkin edellyttävät, että sähkötyöt eivät aiheuta välitöntä hengenvaaraa. Todettakoon vielä, että mitään edes noista asiamiehen myöntämistä virheistä ei ole korjattu, mitkä on yllä listattu ja mitkä on siis asiamiehen puolesta myönnetty.


Alla olevat kuvat  toimitin 23.5.2014 reklamaation liitteenä Jamppeeri Oy:lle ja asiamies Tommi Niemelle, koska meidän käsityksemme mukaan työt eivät todellakaan ole valmiit, eikä meillä ole pätevyyttä alkaa niiden puutteita listaamaan. Yritimme vastata heidän vaatimuksiinsa, reklamaatio ei kuitenkaan aiheuttanut mitään toimenpiteitä -olisikohan tavallisten ihmisten pitänyt osata yksilöidä sähkötöiden laatuongelmat ja kyetä tunnistamaan välitön hengenvaara sähkötöiden laadussa? kuitenkin kyseinen yritys on ollut ihan valtuutettu sähköurakoisija. No, siis - Tommi Niemi vaan jatkoi vaatimuksia siitä, että meidän tulisi toimittaa listaus virheistä, minkä jälkeen toimitinkin kuvat sitten TUKES:lle, joka yritti tavoittaa Nordbergiä, tuloksetta. Minulle ilmoitettiin TUKES:n taholta puhelimessa, että  kuvista on nähtävissä että työt ovat kesken ja niistä voi aiheutua vaaraa. TUKES yritti tuloksetta tavoittaa myös Jamppeerin Jari Nordbergiä, mutta tämä ei puhelimeen vastannut. Tämän jälkeen päätimme sitten järjestää tarkastuksen, mutta emme todellakaan odottaneet kuulevamme, että olemme kaikki olleet vuoden ajan välittömässä hengenvaarassa. 

Jamppeerin käsitys valmiista sähkötöistä.


Jamppeerin mielestä lamppujen asennukset tehdään näin.

Jamppeerin näkemys turvallisesta ja valmiista sähkötyöstä.

Tarkastuksessa tuli ilmi monta muutakin puutetta ja virhettä, tällä hetkellä mm. talli ja varasto ovat käyttökiellossa. Terassin välittömän hengenvaaran aiheuttanut johto tehtiin tarkastajan toimesta "kylmäksi". Paljaita rasioita, joista roikkuu jännitteisiä johtoja on seinillä ja katossa. Palovaroitinjärjestelmää ei ole asennettu oikein, se ei toimi. Kosteusantureita ei ole asennettu. Sähkönsyöttöjohto on saunassa kiinnittämättä, anturit asentamatta. Ei minkäänlaisia sähköpiirrustuksia tai mittauksia tehty. Jamppeeri on toimittanut kuvat, jotka eivät vastaa asennusta, minkä saattaa todeta jo maallikkokin jne. jne. Muita ongelmia ja vähintäänkin epäselvyyksiä liittyy myös laskutukseen, meiltä on mm. laskutettu tavaraa, jota ei kohteessa ole lainkaan.

Urakoitsija on jo pidemmän aikaa kieltäytynyt keskustelemasta meidän kanssa ja asennustyöt tehnyt henkilö, Jyri Nordberg samoin. Perjantaina, siinä vaiheessa, kun tarkastaja totesi välittömän hengenvaaran, sain Nordbergin puhelimella kiinni (soitin numerosta, jota ei tunne), mutta hän totesi vain ettei kiinnosta ja odottaa raporttia. Suostui lopulta puhumaan tarkastajan kanssa puhelimessa, ei siis halunnut osallistua tarkastukseen, vaikka laitoimme asian tiedoksi ja vielä kun tämä asiamies Tommi Niemi lyö luuria korvaan (tai ei edes vastaa puheluihin), kun yritin keskustella tästä välittömän hengenvaaran aiheuttamisesta, oli tämän yrityksen asiamiehen asenne erittäin penseä ja löi luurin kaksi kertaa korvaan, muutoin on vaan hokenut lähinnä kuluttajansuojalaista -ja olen jokseenkin varma, että kuluttajansuojalaki ei edellytä, että yksityishenkilön tulisi voida osata reklamoida välittömän hengenvaaran aiheuttavista sähkötöistä, mutta tällä tasolla tämän asiamiehen kanssa liikutaan, joten on vähintäänkin haasteellista toimia. Asenne hänellä on muutenkin koko ajan ollut voimakkaan negatiivinen, eikä millään lailla ratkaisua hakeva.

Jamppeeri on vuoden ajan saattanut meidät aikuiset ja kolme lasta, sekä kaikki meillä vierailleet välittömään hengenvaaraan, lisäksi on ollut olemassa merkittävä riski tulipalolle ja kun tämän huomioi sen asian yhteydessä, että palovaroitin järjestelmäkin on virheellinen, aletaan puhua aika olennaisista asioista, silti asenne on  Jamppeerin ja asiamiehen taholta edelleen sellainen, että ongelma olisikin meissä. Tätä on vaikea käsittää, kun kuka tahansa vähänkin järjellinen ymmärtää, että paljaan voimavirta johdon roikkuminen vapaasti asuintilassa aiheuttaa välittömän hengenvaaran, meille sen sijaan hoetaan vaan kuluttajasuojalain mukaisista reklamaatioajoista.... 

Silloin kun aloitettiin tätä blogia, päätettiin että kirjoitellaan iloista ja suruista -ei kuitenkaan arvattu että ollaan oltu näin lähellä todellista tilannetta surun osalta.

Jamppeerin kotisivujen teksti tuntuu tragikoomiselta:

Sähköasennus Jamppeeri Oy

Jamppeeri Oy on Seinäjoella vuonna 2008 Nord-El Ky:n sähköasennustoimintaa jatkamaan ja kehittämään perustettu perheyritys. Sähkösuunnittelu liittyy olennaisena osana toimintaamme, useimmissa tapauksissa myös toteutamme suunnittelemamme kohteet. Toimintamme vahvan ammattitaidon tausta perustuu 20 vuoden monipuoliseen kokemukseen talotekniikan ja teollisuuden parissa.
Asiakkainamme ovat Seinäjoen talousalueella niin yksityiset henkilöt kuin yrityksetkin. Jokainen suorittamamme työ on käyntikorttimme ja näin ollen jokaisen asiakkaamme tulee olla tyytyväinen työmme tulokseen ennen poistumistamme paikalta. Yrityksemme on sähkö- ja teleurakoitsijaliiton jäsenyritys. Tämä jäsenyyden myötä on kunnia-asia hoitaa työmme voimassa olevien lakien, asetusten ja määrysten mukaisesti terveen yritystoiminnan periaatteita noudattaen.

KAIKKEA SÄHKÖSTÄ PIENILLE JA PIKKUUSEN SUUREMMILLEKIN! 


Käykääpäs tutustumassa: http://www.jamppeeri.fi, me olemme mielellämme käyntikorttina tälle yritykselle.

Tämä tarina varmasti jatkuu.

edit: jatko löytyy täältä