Sivut

torstai 24. tammikuuta 2013

Kommentteja ja kokemuksia Hartman koti -toimitukseen


Tässä osittain kommentteja myös mm. Raakaa peliä raksalla –blogissakin esiin nousseisiin seikkoihin. 

Hartman kodin sopimuskokonaisuus oli meillekin melko työläs ja vaati paljon aikaa avata, mitä joissakin kohdissa tarkoitetaan. Vakioehtojen lausekkeet eivät soveltuneet ja olivat keskenään ristiriitaisia. Keskustelimme sopimuksen eri kohdista erittäin yksityiskohtaisesti myyjän kanssa ja selvitimme kirjausten sisältöä ja niiden käytännön merkitystä. 

Saimme kuitenkin kokonaiskuvan siitä, mitä sopimus sisältää, mitä saamme sovitulla hinnalla ja mitä meille jää itselle tehtäväksi. Painotimme myyjälle useasti, että meille on ensisijaisen tärkeää tietää nimenomaisesti ne rajapinnat, jotka jäävät meidän vastuulle. Edellytimme myös, että kaikki muutokset kirjattiin nimenomaisesti sopimustekstiin, jotta vakioehtojen ja toimitussopimuksen välille ei jäänyt ristiriitaisuuksia. Monesti juristeja voidaan käyttää kovinkin pienissä asioissa, mutta talon rakennuttamisessa ja sen sopimuskuvioissa vielä käytännössä aika harvoin, kyseessä on kuitenkin yleensä yksittäisten ihmisten ja perheiden elämän kallein hankinta. 

Meillä vastaava mestari jäi aika lailla syrjään tässä sopimusneuvottelussa ja toimi roolinsa mukaisesti teknisenä asiantuntija lähinnä erilaisten teknisten valintojen osalta, kuten esim. että Ekovillan puhallusvilla on laadullisesti parempi vaihtoehto tai että yläkerran lattia kannattaa tehdä myös valettuna. Kaikella kunnioituksella insinöörejä kohtaan, joiden kanssa on tullut paljonkin töitä tehtyä, mutta insinöörit saavat pysyä omassa asiantuntijaroolissaan siinä vaiheessa kun on kysymys sopimusteksteistä. Noin ylipäänsä kannattaa miettiä myös sitä, missä roolissa  pääsuunnittelija/vastaava mestari/ vastaava työnjohtaja jne., kulloinkin on (jos on sama henkilö) ja mitä sopimuksia hänen kanssaan on tehty, lähinnä siltä kannalta että tämä henkilö voi toiminnallaan / laiminlyönneillään aiheuttaa asiakkaalleen mittaviakin vahinkoja. Vastuuvakuutuksia sillä alalla ei juuri taideta käyttää. Joillain vastaavilla, jotka ovat aktiivisesti mukana tarjouspyyntövaiheessa, on myös tapana pyytää kaikilta toimittajilta juuri samansisältöinen tarjous ja pakottaa toimittajat tarjoamaan sitä, mitä tämä henkilö pyytää, jopa toimitustapoja myöden. No, jollain tavalla helpommalla saattaa päästä, mutta tosiasia kuitenkin on se, että toimittajat myyvät edullisemmin sitä, mitä valmistavat massoittain ja mikä sopii niiden konseptiin ja tuotantolinjoihin. 

Ratkaisuja samanlaisen lopputuloksen saamiseen voi siis olla useita ja me totesimme, että pyydämme tarjouksia vain lopputuloksista, emmekä lähde edellyttämään että toimittajan pitäisi sopeuttaa toimituksiaan tai tuotantoaan meidän, yhden maallikkoasiakkaan, näkemysten mukaan. Tämä perustui siihen, että yleensäkin vakiotoimitus on aina räätälöityä ratkaisua edullisempi. Toimittajat saivat siis valita sen ratkaisun, johon niiden tuotantolinjat ja toimitustavat parhaiten taipuivat ja joilla he olisivat edullisimmin voineet tarjota meillä sen lopputuloksen jota haimme. Esim. jos kyseessä on elementtitalotoimittaja, ei tuotantolinja kovin edullisesti taivu tuottamaan muuta kuin peruspituista elementtiä. Olemme edelleen sitä mieltä, että tällä tavoin saimme kokonaiskustannuksiltaan edullisimman vaihtoehdon. Toki vertailujen tekemisessä auttoi se, että meillä oli käytännön kokemusta tarjousten ja toimitusten vertailuista muista yhteyksistä. Ratkaisevana tekijänä ei myöskään ollut vain hinta, vaan myös esim. toimittajaan liittyvät riskit, pienten tai taloudellisesti epävakaalla pohjalla olevien toimittajien osalta, olisi tullut miettiä vakuusjärjestelyitä, eivätkä nekään olisi auttaneet jos toimittaja pahimmassa tapauksessa olisi mennyt konkurssiin kesken projektin ja olisimme joutuneet etsimään uuden tekijän puolivalmiille rakennukselle. Se olisi ollut todella kallista, hidasta ja vaikeaa.

Toistaiseksi Hartsun osalta ei ole meille tullut varsinaiseen toimitukseen liittyen yllätyskustannuksia. Toki tiesimme esimerkiksi keittiön osalta, että muutoksista tulee aiheutumaan meille varmasti lisäkustannuksia. Keittiön ja muiden kiintokalusteiden osalta tosin näyttää tässä vaiheessa, että hintavaikutus muutoksille tulee olemaan kohtuullinen. Yllätyksenä on kuitenkin tullut kustannusten osalta se, että ns. perustuotteen ja vaikka vähän kalliimmankin vaihtoehdon, joka on pakettiin otettu ja maksettu, vaihtaminen on suhteessa järjettömän kallista. Esimerkiksi portaiden osalta pelkällä lisähinnalla saa muilta valmistajilta paremman näköiset portaat ja siis meillä on vielä ns. sisällä se pakettiin kuuluvien portaiden hintaosuus, niin hintavertailulla pääsee kyllä tuntipalkalle. Ja aiemminhan olemme jo kertoneet sisustuspaketin epäselvyyksistä, johon on pian luvassa jälleen jatkoa, vol 3. 

Edelleen Hartman kodin osalta on syytä muistaa, että myyjä toimii vain agenttina, joka välittää kaupan Hartsulle. Myyjä siis tulee eri organisaatiosta, kuin talotoimitus. Totesimme joidenkin asioiden kohdalla myyjällemme, että vaikka hän meille jonkin asian kertoo, niin haluan sen kirjattavan, koska allekirjoitusten jälkeen hän periaatteessa väistyy sivuun ja asiakas on sopimussuhteessa suoraan Hartsuun.

Meidän myyjämme on henkilönä ollut loistava, hän on myös kaupanteon jälkeen auttanut meitä epäselvissä asioissa ja potkinut tarvittaessa asioista eteenpäin, sekä jaksanut myös kuunnella meidän avautumista muutamista toimimattomista seikoista. Omien ja muiden jo rakennuttaneiden ja rakennuttavien kokemuksien perusteella olemme havainneet, että myyjän valinnalla on suuri merkitys. Myyjällä on erittäin suuri rooli juuri toimituksen laajuuden ja rajapintojen hahmottamisessa, laadinnassa, selvittämisessä ja kirjaamisessa. Meidän osalta ei toistaiseksi ole tullut suurempia yllätyksiä, vain nuo aiemmin mainitut sähkärin läpivientien tiivistys oli epäselvä ja sekin onneksi kokonaisuuteen nähden aika pieni juttu.




Itse päädyimme jättämään maa- ja pohjatyöt sekä täytöt juuri sen takia, että Hartman kodin sopimusehdot eivät taanneet juuri minkäänlaista kustannusvarmuutta ja meillä oli pääsuunnittelijamme kautta kontakti hyvään urakoitsijaan. Lisäksi toimitukseen olisi mielestämme jäänyt erikoisia aukkoja ja rajapintoja, jotka vaikuttivat riskiherkiltä. Irrotimme siis maa- ja pohjatyöt kokonaan toimituksesta ja meillä urakoitsija hoiti maatyöt kokonaisuudessaan, teki viemäröinnit, salaojitukset ja täytöt sekä jonkin verran jo muokkasi maastoa. Lisäksi töiden lomassa käytyjen keskustelujen pohjalta, hän sanoi kuinka asioita kannattaisi valmistella jo tässä vaiheessa, että viimeistelytyöt olisivat sitten joskus mahdollisimman helppoja.



Reklamoinnin merkitystä ei voi korostaa liikaa. Olemme reklamoineet useista asioista ja  seikoista selkeästi ja nopeasti sähköpostitse ja lähettäneet ne melko laajalla jakelulla Hartman kodin organisaatioon. Mikäli vastapuoli ei reagoi reklamaatioon asiallisesti, voidaan tämän katsoa hyväksyneen reklamaatio perusteineen. Toistaiseksi olemme saaneet reklamaatioihimme asialliset vastaukset ja suhteellisen nopeasti. Suurin osa reklamaatioistahan on ollut jonkinlaisia laatuvirheitä tai -poikkeamia kuten esim. Skaalan ikkunat. Timpuritkin  ilmoittivat jo oma-aloitteisesti yhdestä ulko-ovesta toimittajalle, ettei sitä varmaan kannata karmeissa olevien jälkien vuoksi alkaa asentamaan ollenkaan :D Se, että reklamointitarvetta tulee koko ajan ei sinänsä meistä ole ongelma, tämähän on projekti. Se miten reklamaatiot hoidetaan on se mikä ratkaisee. 

Hartmannin konseptissa asiakas ei voi itse valita tai vaikuttaa siihen, ketä tai mikä porukka tulee timpureiksi. Käytännössä kokonaisuus ja onnistuminen on kuitenkin kokonaan heidän toiminnastaan riippuvaisia. Sopimusneuvottelujen aikana meille vakuutettiin, että tulemme saamaan hyvät timpurit ja näin onkin ollut. Joten tältä osin myyntipuheet ja lupaukset ovat pitäneet ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä. 

Omaa roolia kannattaa myös miettiä; onko rakentaja vai rakennuttaja. Me olemme päättäneet pitäytyä rakennuttajan roolissa. Ei tämä homma mitään rakettitiedettä ole, siitä ei myöskään saisi tulla Juoksuhaudantie eikä Via Dolorosa. Mutta, helvetinmoinen projekti tämä on ja vaatii projektinjohtoa ihan samalla lailla kuin mikä tahansa projekti.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti